|
Post by marauder on Sept 9, 2008 23:41:22 GMT 1
I dag kom temaet opp for når man får flere actions.
Et forslag fra meg er at man får lov til å kjøpe ekstra actions:
Den første koster 25 poeng, den neste 50 poeng osv, så det blir følgende sum: (2 actions er jo gratis)
2 actions: 0 3 actions: 25p 4 actions: 75p 5 actions: 150p 6 actions: 250p
Merk at du aldri kan ha fler actions en teamets verdi delt på 100. så team verd opp til og med 399p kan maks ha 3 actions osv.
I praksis vil vel de færreste nå et nivå der man trenger mer enn 5 actions før man begynner på et nytt team.
Det er jo også selvsagt lurt å vurdere om man ikke bør ha med en figur med leadership eller to, og utnytte free-mover TAer for det de er verd!
Hva tycks?
|
|
|
Post by Stainawarjar on Sept 10, 2008 8:32:59 GMT 1
Jeg liker ikke å være nødt til å bruke poeng på noe annet enn figurer og feats... For å være ærlig syns jeg fremdeles det burde være én action hver hundre poeng, enkelt nok. Og problemet med å skaffe seg actions andre steder fra slik som leadership og free-moves er at ikke alle lag kan få med dette og fremdeles være helt tematiske, eks: Wrecking Crew. Jeg er mot alle regler som fører til at lag blir mindre tematiske, burde heller gå andre veien
|
|
|
Post by marauder on Sept 10, 2008 16:43:12 GMT 1
Nja, kan man bruke poeng på feats, hvorfor ikke på actions?
|
|
|
Post by bjorn on Sept 10, 2008 19:31:56 GMT 1
Bør minimum være 1 action per 100 poeng i min mening. Synes vi må få til en bestemmelse om det.
|
|
|
Post by Isran on Sept 12, 2008 8:16:24 GMT 1
Er jo mulig å trekke inn noen av mine forslag her, feks Traits. Kunne ikke Wrecking Crew kjøpt leadership trait til en av sine medlemmer?
|
|
|
Post by Stainawarjar on Sept 12, 2008 12:53:23 GMT 1
Synes det blir litt komplisert jeg...
|
|
|
Post by marauder on Sept 12, 2008 13:46:17 GMT 1
Det er vel mer fair at man kan kjøpe en garantert action for 25 poeng enn en 50% sjanse for en gitt sum?
Og jeg synes i og for seg det er greit at de som velger å kjøre lag med noen få dyre figurer får en marginal fordel fremfor de som har mer tallrike lag.
|
|
|
Post by Stainawarjar on Sept 12, 2008 15:40:37 GMT 1
Hvorfor det?
|
|
|
Post by marauder on Sept 15, 2008 11:40:31 GMT 1
Fordi de a) Har mindre mulighet til å sanke poeng, slik at de har tregere progresjon. b) Ofte ikke får utnyttet "gratisactionene" fullt ut. Som du vet har jeg ganske tallrike team, så det er ikke min egeninteresse som spiller inn, altså Flere actions betyr at man kan sanke flere poeng i teorien, ergo synes jeg det er greit at man må betale litt for det. Det er jo ikke verre enn at man dropper en feat eller to. (Men jeg mener Actions ikke skal regnes inn i tillatt sum for feats, misforstå meg rett. ) En tredje grunn, sett fra et GM-synspunkt, er at en GMs mulighet til å regulere vanskelighetsgraden ved å bruke mange eller få actions på "NPCene" i scenarioet. At spilleren har litt "underskudd" på actions gjør det etter min mening enklere å skrive scenarioer som lettere lar seg tilpasse øking/reduksjon i antall spillere, og uflaks/flaks underveis.
|
|
|
Post by twiceborn on Sept 15, 2008 21:42:26 GMT 1
Jeg er positiv til ideen om å kjøpe flere actions, sett i forhold til å automatisk få flere. Det å ha muligheten til å skaffe seg flere actions tidligere enn vi har tillat med det gamle systemet gjør det mer fristende å spille lag med flere karakterer, noe jeg regner som udelt BRA. At dette da også koster noe er greit, lag som kan ta flere actions får gjort mer, og det er gøy å gjøre ting. Å stå der og måtte si "jeg bare tar av" annenhver runde kan bli litt kjedelig i lengden, men det er også trist å ha karakterer på laget som passer der, men som praktisk talt aldri får ta en action fordi man bare har 2 actions å bruke.
Som noe å bruke poeng på som ikke rammes av feat-grensa og som tillater lag med flere karakterer å få gjort mer virker det givende. At det skal være noen stor fordel for de som stiller med veldig få karakterer synes jeg egentlig ikke, disse har fremdeles sine egne begrensninger.
Jeg er ikke helt solgt på ideen om å automatisk ha 1 action per 100 poeng eller lignende. En begrenset mengde actions som en ressurs du må prioritere å gjøre noe med liker jeg bedre enn en ubesværet "så lenge jeg tjener poeng kan jeg lasse på"-situasjon. Som Eirik snakker jeg også utifra ønsket om selv å stille med lag med mange karakterer, og er villig til å investere poeng i å få actions å bruke på dem.
På detaljnivået hvor mye actions bør koste, virker ikke Eiriks forslag så verst.
Hva synes folket?
|
|
|
Post by marauder on Oct 1, 2008 3:40:55 GMT 1
Vel, kan vel kanskje si at vi tok det opp til diskusjon i dag, og et flertall stemte for en løsning som skissert over.
Kirr og Johnny brukte muligheten til å kjøpe en ekstra action i dag til sine lag, og det fungerte vel greit?
Så da prøver vi det fremover.
Den første koster 25 poeng, den neste 50 poeng osv, så det blir følgende sum: (2 actions er jo gratis)
2 actions: 0 3 actions: 25p 4 actions: 75p 5 actions: 150p 6 actions: 250p
|
|
|
Post by twiceborn on Oct 1, 2008 14:41:20 GMT 1
Jeg benyttet også anledningen til å kjøpe en tredje action, og er ikke misfornøyd med det.
|
|
|
Post by Stainawarjar on Oct 17, 2008 7:40:31 GMT 1
Merk at du aldri kan ha fler actions en teamets verdi delt på 100. Har vi diskutert dette? Husker ikke at det kom opp
|
|
|
Post by jackalstrain on Mar 19, 2009 1:04:28 GMT 1
Kanskje litt sent å komme med dette her nå, men disse reglene er greie og fine til man tenker på et par ting.
Dersom noen ønsker å ha et lag med mange, og da snakker jeg om type mole-man og moloids lag osv, har de en veldig ulempe i forhold til andre.
De må bruke nesten alle poengene sine på å få flyttet på bare en brøkdel av figurene sine.
I tillegg synes jeg det er altfor dyrt å kjøpe action etter den 3.
Tanken er god, men synes ikke ideen er tuført på en gjennomtenkt og lur måte.
Sigurd.
|
|